our story
our story
EmoTecnica is ontstaan vanuit de gedachte dat er zulke ongelooflijk mooie producten uit Italië komen. Voor zo’n relatief klein land... komen er wel héél veel technische hoogstandjes vandaan.
EmoTecnica is ontstaan vanuit de gedachte dat er zulke ongelooflijk mooie producten uit Italië komen. Voor zo’n relatief klein land... komen er wel héél veel technische hoogstandjes vandaan.
We kunnen het niet precies omschrijven, het zijn stuk voor stuk merknamen waar je een gevoel bij krijgt. Althans, wij van EmoTecnica. Merken als Ferrari, Alfa Romeo, Ducati, Laverda, Brembo, Agip en nog veel meer. Alleen al bij het opschrijven van deze merken krijgen we meteen een glimlach op ons gezicht. Het zijn allemaal hoogwaardige technische producten en mooie merken met sterke emotionele waarden.
We “hobbyen” zelf ook met Alfa’s, Guzzi’s, Laverda’s en Ducati’s en die moeten natuurlijk in de watten gelegd worden. Met veel liefde en passie worden ze onderhouden. Dit brengt ons meteen bij het prachtige merk Agip wat tegenwoordig Eni heet.
Eni, staat voor Ente Nazionale Idrocarburi (Nationaal koolwaterstoffen agentschap) en is een van de grootste energieleveranciers. Ze zijn groot en hebben heel veel kennis in huis. Hun aandacht voor mooie producten hebben ze uitgebreid naar een breder speelveld dat toekomst bestendig is.
Maar tijdens ons jaarlijkse rondje motorolie shoppen, vonden we eigenlijk dat Eni-Agip niet zo geweldig in de NL-markt vertegenwoordigd was. Een merk met zo’n roemruchtig verleden verdient meer aandacht vonden we. En zo was ons eerste prachtige product uit Italië voor ons nieuwe bedrijf EmoTecnica een feit.
Zoals gezegd is Eni o.a. een energieleverancier maar natuurlijk ook vanaf de oprichting producent van smeermiddelen met een eigen raffinaderij. Ze vullen geen flacons en vaten met goedjes die ze overal kunnen kopen. Nee…, alle producten werden en worden ‘inhuis’ ontwikkeld én geproduceerd. Met eigen technici, laboratoria, onderzoekscentra en productielocaties. En zoals het de Italianen betaamd, op het allerhoogste niveau maken ze het mooiste product van grondstof tot het eindproduct. Bellissimo!
Iedereen die een beetje gek is van auto’s of motoren weet dat Agip dé motorolie was in de Formule 1 en vooral van Ferrari in de tijd van o.a. Jean Alesi (1995), Alain Prost 1990 en 1991 en Nigel Mansell (1988). Zeker zo bijzonder waren de jaren 74 en 75, met de legendarische Niki Lauda en zijn prachtige Flat-12 Agip-Ferrari. De F1 produceerde een geluid waar je nu nog steeds kippenvel van krijgt. Overigens reed Charles Leclerc in mei 2022 - tijdens een demo rit op Monaco - deze historische raceauto de vangrail in. Wat zal dat "pijn" gedaan hebben.
Dicht bij Monaco werd ook de 45ste editie van de Rally Monte Carlo verreden. In 1977 gewonnen door een Lancia Stratos HF waar ook Agip intensief bij betrokken was. De Agip Lancia Stratos HF - getekend door Bertone - was de opvolger van de zeer succesvolle Lancia Fulvia Rally HF en als eerste auto van meet af aan ontworpen voor de rallysport. Voorzien van een Ferrari Dino motor met in wedstrijd-trim 285PK - gesmeerd en gekoeld door Agip - en een drooggewicht van ca. 760kg. Dus waanzinnig snel met een extreme handling. En dat heeft gewerkt, ze wonnen in 1974, 1975 én 1976 de constructeurstitel in het Wereldkampioenschap Rally met Sandro Munari. Gelukkig werden er ook een kleine 500 "Stradale" geproduceerd voor op de weg, echt een sensationele auto.
Minstens net zo spectaculair was de periode voor Agip in de WSBK (WorldSuperbike). Vooral in de tijd van Carl Fogarty als fabrieksrijder van Ducati – viervoudig wereldkampioen en 59 WSBK-overwinningen. Foggy had een geweldige bochtentechniek en wist daarmee diverse races te beslissen en blies hij een serieus partijtje mee tijdens de maniakale Tourist Trophy op het eiland Man.
De Agip-Ducati’s 851 en 888 zijn inmiddels de meest legendarische racemotoren die in de eerste 5 jaar van het Ducati factory team oppermachtig waren. Met overwinningen in 1990 met Raymond Roche, in 91 en 92 met Doug Polen en met Foggy in ’93 op de 888. De 888 was van grote invloed op de ontwikkeling van de ongeëvenaarde 916 waarmee Foggy ook in 1994 meteen de wereldtitel veroverde. Man wat zal Agip trots geweest zijn op die sponsering. Je ziet overigens nog steeds straatversies van de 851, 888 en de 916 met de Agip-stickers erop.
Dat zowel de periodes voor o.a. Ferrari, Lancia en Ducati zo succesvol waren, is mede te danken geweest aan de betrouwbaarheid van de techniek. Smering speelt daarin een cruciale rol want je kan anders nooit zoveel races winnen. Daar kun je onlosmakelijk de hoge kwaliteit van Agip-Eni aan koppelen.
Agip was en is nu onder de naam ENI nog steeds de top als het om de smering van raceauto’s en -motoren gaat. Natuurlijk zitten alle ontwikkelingen uit de racerij ook in het DNA en de ontwikkeling van de huidige olieproducten voor motoren en auto’s.
Wij van EmoTecnica hebben een sterke passie voor dergelijke merken, Agip en Eni hebben onze harten gestolen en we willen daar graag iedere dag opnieuw mee aan het werk. Prachtige in de praktijk bewezen high-tech producten waar je echt van gaat houden, ‘La potenta olio Italiana’. Je vindt het hier bij EmoTecnica Oo v oO!
Cordiali Saluti,
Hector
Waarom bij EmoTecnica kopen?
Waarom bij EmoTecnica kopen?
We houden van wat we doen, en dat blijkt. Geen uitdaging is ons te groot of te klein. We doen er alles aan om elke klant een fijn aankoopgevoel te geven.
Onze aanpak?
Onze aanpak?
Iedere klant is uniek. Daarom stemmen we onze producten precies af op jouw behoeften. Heb je bijzondere smeringswensen voor jouw motor? We gaan met je om de tafel, luisteren naar je wensen en komen dan met een voorstel of een advies dat speciaal op jouw vraag is afgestemd.
“Ik heb ook andere producten geprobeerd, maar Eni is voor mij de top! En de keuze voor olie wordt nog makkelijker gemaakt
door de hulp van de mensen van EmoTecnica.”
Robert, Ducati Multistrada 1100S
"Dit is een fijn bedrijf om mee samen te werken. Ik durf ze iedere eigenaar van een garagebedrijf aan te bevelen."
Piet, Alfa Spider Codatronca